Tot 2015 zijn censusdata voor dagbladen, magazines en vaktijdschriften verzorgd door HOI, instituut voor media auditing. Vanaf 2015 is HOI opgegaan in NOM en zal deze organisatie censusdata op de markt brengen onder de naam NOM Oplage Registratie (HOI)
Papieren censusdata
HOI is al ruim 15 jaar het keurmerk op het gebied van oplage voor alle printmedia. Het controleert oplagegegevens van onder andere alle dagbladen, magazines en vaktijdschriften. Iedere uitgeverij kan zich bij HOI aansluiten; elke titel kan zich aanmelden, wanneer een onafhankelijke accountant (RA of AA) de oplagecijfers heeft gecontroleerd en goedgekeurd. Vervolgens heeft de uitgever de verplichting om ieder kwartaal een oplageverklaring in te dienen. De jaarcijfers worden ieder jaar gecontroleerd door een onafhankelijke accountant. HOI heeft de mogelijkheid om elk jaar maximaal 5% van de aangesloten titels door een eigen accountant te laten controleren (auditen). Bij gerede twijfel over de juistheid van de opgegeven cijfers kunnen ook tussentijdse accountantscontroles worden uitgevoerd.
Titels die bij HOI zijn aangesloten herken je aan het HOI keurmerk op de tariefkaart of in het colofon.
Digitale censusdata
De opgaves van de digitale censusdata (oplage) zullen vanaf 2015 voor dagbladen en magazines opnieuw worden opgezet. Er zijn steeds nieuwe vormen en mogelijkheden voor consumenten om de content van dagbladen en magazines te benaderen; daarom zullen nieuwe definities gemaakt worden om de digitale oplage goed te kunnen rapporteren.
Voor vaktijdschriften verandert in 2015 niets in de manier van rapporteren van hun digitale oplage. Daarin wordt onderscheid gemaakt in digitale replica, digitale non-replica en digitale nieuwsbrief.