In 2010 lanceerde GfK het Media Efficiency Panel (MEP) in Nederland: een panel dat vanuit unieke consumenten aankopen en mediagedrag meet en verbindt. Hiermee is het mogelijk crossmediale inzichten te verschaffen, vanuit een uniek single source panel dat haar gelijke niet kent in Nederland.
Vragen over crossmediale inzichten behoren tot de meest gestelde onderzoeksvragen in mediaonderzoek, zowel door adverteerders als mediabureaus. Daarnaast is de behoefte aan concrete ROI cijfers van media de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Vanuit GfK MEP kunnen inzichten verkregen worden zoals:
- De Return On Investment (ROI) van on- en offline campagnes op basis van het aankoopgedrag van de consument.
- De Purchase journey, het online- en offline oriëntatieproces van een aankoop.
- De implicaties van verschuiving van tv kijken naar online videoconsumptie, en van verschuiving richting online gedrag in zijn algemeen.
- Simultaan gebruik van tv en internet (multi screen gedrag).
- Op welke momenten en voor welke doelgroepen kan online een vervanger voor tv zijn, wanneer is online een mooie aanvulling en op welke momenten is tv nog steeds de beste keuze is.
- Media profiling/targeting inzicht op basis van daadwerkelijk koopgedrag.
GfK registreert bij 9.200 huishoudens met software (browser plug-in) volledig passief op continue basis al hun online gedrag. Daarnaast wordt bij 1.450 huishoudens binnen het MEP ook tv kijkgedrag passief gemeten. Per televisietoestel hebben de deelnemende huishoudens een smartphone gekregen die door middel van soundmatching (zoals bijvoorbeeld de Shazam app dat met muziek doet) het kijkgedrag van de individuele leden van het huishouden vaststelt en registreert. Ook de consumptie van radio en print (tijdschriften en dagbladen) en huis-aan-huis folders wordt gemeten, media imperative outdoor; de panelleden worden hierover halfjaarlijks ondervraagd. GfK realiseert hierdoor een uniek meetinstrument waarbij vanuit een centrale consument het aankoop gedrag, tv kijkgedrag, Internet gebruik, radio luistergedrag en print leesgedrag worden geregistreerd.
Ook is het sinds 2014 mogelijk om kopersprofielen toe te voegen – uit de Consumer Scan database van GfK – aan de tool. Hiermee wordt het mogelijk om op basis van daadwerkelijk koopgedrag te plannen. Dit kan op productniveau (bierdrinkers merk X), maar ook op (sub-)categorie niveau, zoals bijvoorbeeld Light & Medium kopers Pils.
Vanaf 2014 wordt ook op continue basis mobiel online gedrag gemeten, via smartphones en tablets. In een sterk digitaliserend landschap, waar mobiel een steeds prominentere rol krijgt, onmisbaar. Dit levert nog meer relevante inzichten op, ook cross-device.