Mail Monitor is een onderzoeksinstrument van PostNL, uitgevoerd door onderzoeksbureau MetrixLab, dat de communicatiekracht en effecten van een mailing onderzoekt. Het is een hulpmiddel om de mailing te optimaliseren en daarmee efficiënter en effectiever te communiceren met de doelgroep. Mail Monitor geeft een kijkje achter de brievenbus. Het onderzoek geeft antwoord op de vragen:
- Wie is de persoon achter de brievenbus (profiel doelgroep)
- Steekproef samenstelling, houding medium, product- en merkbetrokkenheid
- Hoe wordt de uiting gelezen en beoordeeld (verwerking)
- Reclamebereik, boodschapoverdracht en waardering
- Zet de uiting aan tot de gewenste actie (effecten)
- Verandering in kennis, interesse, sympathie en respons(intentie)
- Reden van non-respons
Mail Monitor kan worden ingezet voor alle vormen van geadresseerde en ongeadresseerde brievenbusreclame (Direct mail, Folderverspreiding, Customer Magazines). In ieder onderzoek wordt uitgebreid ingegaan op de mailing als geheel èn op de verschillende onderdelen/aspecten van de mailing.
Hoe werkt het?
Match tussen de doelgroep en panelbestand
- Gemeten bij personen die de mailing daadwerkelijk hebben ontvangen
- Steekproef door het maken van een match tussen het mailbestand en het panelbestand van MetrixLab
- Resultaten worden afgezet tegen de norm
- Benchmark van meerdere vergelijkbare mailings (PostNL heeft de grootste en meest verfijnde benchmark van Nederland)
- Split-run onderzoek en toevoegen van extra vragen mogelijk
- Mogelijk om twee varianten of doelgroepen naast elkaar te onderzoeken
- Zelf extra gewenste vragen toevoegen of de steekproef uitbreiden
Resultaten direct inzichtelijk
- Meetresultaten direct online beschikbaar via klantportal
- Na afronding van het veldwerk ontvangt de opdrachtgever een inlog code om de eerste resultaten online te bekijken
- Uitgebreide analyse in PowerPoint-rapport
- Alle onderzoeksresultaten in een overzichtelijke presentatie
- Op basis van de resultaten adviezen om de uiting te optimaliseren
- Resultaten worden vergeleken met benchmark gegevens.
Extra verdiepingsmodules
Mail Monitor kent de volgende verdiepingsmodules:
- Online – ‘Wat vindt de ontvanger van de (persoonlijke) landingspagina? Of inzet QR/AR opgevallen?’
- Doelgroepen – ‘Is de mailing bij de ene doelgroep effectiever dan bij de andere en waardoor komt dat?’
- Mailvarianten – ‘Welke mailvariant scoort het beste en waarom?’
- Teaser/reminder – ‘Heeft een teaser en/of reminder een gunstig effect op het bereik van de hoofdmailing en de respons?’
In onderstaande visuals zijn het achterliggende model en de procedure schematisch weergegeven: