Zakelijke beslissers nemen via steeds meer media-informatie tot zich. Naast papieren tijdschriften/dagbladen en online, spelen evenementen, smartphones, tablets en social media een groeiende rol. In 2013 is DMS geheel vernieuwd. Het profileerde zich als eerste echte crossmediale bereiksonderzoek en ging het uit van het mediamerk. DMS kijkt binnen het merkbereik naar bereik van gedrukte versies, digitale edities, (mobiele) websites, emailnieuwsbrieven, evenementen, apps en social media. Zo is precies te zien via welke kanalen Nederlandse decision makers te bereiken zijn. In totaal zijn hiermee 130 mediakanalen gericht op beslissers in kaart gebracht.
Het onderzoek, per 2015/2016 uitgevoerd door DVJ Insights, levert naast bereikcijfers ook waardevolle informatie over het profiel van zakelijke beslissers. Zo weten we wat ze qua beleggingen doen, op welke social media ze actief zijn, hoe vaak ze reizen en wat hun interesses en activiteiten buiten het werk om zijn. Het onderzoek is representatief voor de zakelijke beslissers in bedrijven of bij de semi-overheid met 2 of meer werknemers in Nederland. Er zijn algemeen directeuren, financieel directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering ondervraagd.
Belangrijk is dat er geen sprake kan zijn van ‘de’ zakelijke beslisser. Er zijn verschillende subgroepen, die men kan samenstellen op basis van vele kenmerken uit het DMS. Het mediagebruik verschilt behoorlijk en is afhankelijk van bijvoorbeeld bedrijfsgrootte, functie en verantwoordelijkheidsgebieden. Het is zelfs mogelijk in te zoomen op fijnmazige selecties in de groot zakelijke markt, omdat in deze doelgroep extra veel respondenten zijn ondervraagd. DMS 2016 is representatief voor 500.000 beslissers in Nederland, met in totaal 2.577 respondenten, geworven uit een bruto steekproef van 27.000.
Uitbreiding
Met ingang van 2014 is het kenniscentrum DMS verder uitgebouwd en zijn er diverse aanvullende onderzoeken uitgevoerd die een verdieping bieden op het kwantitatieve bereik van zakelijke beslissers. Zo heeft DMS een analyse op de tijdbesteding van beslissers uitgevoerd, waaruit blijkt dat de beslisser door grote drukte duidelijke keuzes moet maken in waar hij of zij zijn schaarse tijd aan besteedt. Relevantie is key. De resultaten zijn samengevat in een whitepaper met concrete aanbevelingen als het gaat om het beraken van beslissers. Ook zijn de eerste twee kwalitatieve onderzoeken naar de ‘day in a life’ van zakelijke beslissers op het gebied van ICT investeringen en financiële beslissers uitgevoerd.