In april 2018 zijn de meest recente resultaten gepresenteerd van Media:Tijd. Dit is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden bijna 3.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd spendeerden. Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd.
Media:Tijd betreft een unieke samenwerking tussen vijf partijen, het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), PMA en de drie landelijke mediabereiksonderzoeken NOM, NLO en SKO. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.
Media:Tijd dient een tweeledig doel:
- Media:Tijd is een op zichzelf staand media tijdbestedingsonderzoek. Dagelijkse activiteiten worden op hoofdlijnen in kaart gebracht, media-activiteiten zo specifiek mogelijk. Door alle media in één onderzoek te meten, wordt inzicht verkregen in het multimediale gedrag van het Nederlandse publiek van 13 jaar of ouder. Dit biedt bijvoorbeeld antwoorden op vragen als; hoeveel mensen een medium gebruiken, hoe lang zij dit doen, op welke momenten en in combinatie met welke andere (media-)activiteiten.
- Media:Tijd vormt ook een data-hub die gebruikt wordt om de bereikdata van vier afzonderlijke mediabereiksonderzoeken NOM, NLO, SKO en DDMM aan elkaar te koppelen. Dit moet het mogelijk maken om uitspraken te doen over gecombineerd mediabereik op basis van mediabereikskansen. De datafusie wordt uitgevoerd door RSMB, een Engels bedrijf dat gespecialiseerd is in mediaonderzoek, media-datafusie en crossmedia-integratie. De resultaten van de datafusie zijn onder de titel ‘Crossmedia:Tijd’ in het tweede kwartaal van 2015 beschikbaar gekomen.
Opzet en uitvoering Media:Tijd TBO
Media:Tijd TBO bestaat uit een grootschalig onderzoek onder bijna 3.000 personen van 13 jaar of ouder. Zij hielden in het najaar van 2018 een dagboekje bij. De tijdsbestedingsmeting is uitgevoerd door respondenten een dagboek in te laten vullen: 94% van de respondenten deed dit zelfstandig in een online dagboek, de overige 6% werd telefonisch ondervraagd over de voorgaande dag. Alle respondenten is gevraagd het dagboek zeven dagen lang in te vullen (met een minimum van vier dagen). In totaal werd van 97% van de respondenten zeven dagen vastgelegd, de overige respondenten hebben het dagboek 4-6 dagen bijgehouden.
Voor meer informatie, zie website van Media:Tijd.
Resultaten
Alle resultaten zijn gepubliceerd in een rapport. Dat is te downloaden via deze link.
CrossMedia:Tijd
De gezamenlijke JIC’s van de Nederlandse bereiksonderzoeken en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) hebben in november 2017 CrossMedia:Tijd 2017 gelanceerd. Hierbij zijn de vijf grote bereiksonderzoeken via de dataset van Media:Tijd aan elkaar gekoppeld. Met deze strategische tool kunnen bureaus en adverteerders het bereik en de contactfrequentie van crossmediale campagnes berekenen voor een groot aantal doelgroepen. Nieuw in de opzet is de toevoeging van buitenreclame en een uitbreiding van het aantal websites en apps, waarmee CrossMedia:Tijd zeer compleet is.
De basis van CrossMedia:Tijd is een omvangrijke datafusie, waarbij data uit de vijf bereiksonderzoeken en de data van Media:Tijd aan elkaar zijn gekoppeld. De vijf bereiksonderzoeken zijn het KijkOnderzoek (SKO), Nationaal Luister Onderzoek (NLO), NOM Print Monitor (NOM), Digital Audience Measurement (GfK/ PMA) en het Buitenreclame Onderzoek (BRO).
De toevoeging van out of home aan het fusiebestand is een nadrukkelijke wens van de markt. Nog niet eerder was dit mediumtype aanwezig in een dergelijk fusieproject. De noviteit bij radio en TV zit in de beschikbaarheid van commerciële zendtijd, waar voorheen alleen het zenderbereik voorhanden was. Daarmee staat CrossMedia:Tijd nog dichter bij de planningspraktijk
CrossMedia:Tijd bevat alle televisiezenders, radiostations, dagbladen en magazines die in 2017 in de betreffende bereiksonderzoeken zijn opgenomen, alsmede 250 commercieel in te zetten websites en 200 apps. Voor buitenreclame zijn 43 pakketten gedefinieerd. Verder is uitgebreide informatie over saleshouses en media-exploitanten terug te vinden in het totaalbestand, evenals een categorisering naar o.a. genres.
De data van CrossMedia:Tijd wordt ontsloten via een tool. Die is ontwikkeld door Pointlogic en herbergt naast planningsdata ook de mogelijkheid tarieven mee te nemen, zodat kostenconsequenties snel zichtbaar zijn als plannen wijzigen.
De datafusie is uitgevoerd door RSMB uit Groot-Brittannië. RSMB is gespecialiseerd in complexe datafusies, vooral op het gebied van mediabereiksonderzoek. RSMB werkt onder meer voor het Engelse kijkonderzoek (BARB) en het Engelse luisteronderzoek (RAJAR). Daarnaast heeft RSMB al meerdere malen de datafusie van Touchpoints uitgevoerd. Dit project stond model voor de aanpak van CrossMedia:Tijd.