SKO is een Joint Industry Committee (JIC) van Screenforce, de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), de Bond van Adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA). Sinds 1 januari 2002 is Stichting KijkOnderzoek (SKO) verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. Naast de controle en de rapportering van de kijkcijfers, heeft SKO de taak om continu innovaties aan te brengen in het kijkonderzoek om zo marktrelevante cijfers te blijven leveren. Het bestuur van SKO bepaalt de vorm en inhoud van het kijkonderzoek en wordt daarbij bijgestaan door een Technische Commissie. Deze commissie heeft een adviserende rol.
Onderzoeksbureaus
Het kijkonderzoek wordt in opdracht van SKO uitgevoerd door meerdere onderzoeksbureaus. GfK registreert het kijkgedrag binnen het televisiepanel en levert achtergrondinformatie over de panelleden. The Nielsen Company levert de uitzendgegevens van programma’s en reclamespots. Het gaat hier onder andere om informatie over titels, begin- en eindtijden, genres, et cetera. Kijkcijfers komen tot stand door gegevens van GfK en Nielsen te combineren. Voor het meten van televisiekijken via het internet, werkt SKO samen met comScore. TNS Nipo voert jaarlijks de Media Standaard Survey (MSS) uit. Op basis van de respondenten van deze survey worden doorlopend nieuwe panelleden voor het kijkonderzoekpanel geworven.
Voor het uitvoeren van de nieuwe onderdelen van het kijkonderzoek heeft SKO TNS Nipo en Kantar Media Audiences (KMA) gecontracteerd. TNS Nipo is verantwoordelijk voor een online panel van minimaal 3.000 personen. KMA meet in dit panel het kijkgedrag op alle devices, zoals tablets en laptops. In de laatste stap fuseert KMA de kijkcijfers uit het online panel en de kijkcijfers uit het bestaande kijkonderzoek tot één totaal kijkcijfer. Deze totaalcijfers zijn in de loop van 2017 beschikbaar gekomen. Zie persbericht SKO.