Online TV & Video
Vanwege het groeiende gebruik van online TV-content is SKO in 2007 gestart met een project om marktbreed inzicht te geven in het aantal opgevraagde streams van televisieprogramma’s. Samen met Conviva, comScore, GfK en Nielsen wordt het kijkgedrag naar TV-programma’s en naar online programma’s van SKO zenders in kaart gebracht.
Op dit moment worden de streams van RTL, NPO, SBS en FOX Sports Eredivisie programma’s gemeten. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst ook streams voor andere zenders en andere online publishers worden gemeten en gerapporteerd.
Zie ook deze video.
SKO Light
Het aantal huishoudens dat beschikt over digitale televisie neemt gestaag toe. In 2014 had 84% van alle Nederlandse huishouden beschikking over digitale televisie. SKO rapporteert het bereik van een groot aantal digitale zenders onder de noemer SKO Light. Het week- en maandbereik van de zenders en zendergroepen is terug te vinden op de website van SKO.
Media:Tijd
In het najaar van 2012 is de opdracht verstrekt voor een nieuw landelijk Media TijdbestedingsOnderzoek (Media:Tijd). Het gaat om een unieke samenwerking tussen vier partijen; het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de drie landelijke mediabereiksonderzoeken, namelijk NOM, NLO en SKO. Media:Tijd is een tijdbestedingsonderzoek met de focus op media. Media-activiteiten worden zo specifiek mogelijk in kaart gebracht. Door alle media in één onderzoek te meten wordt inzicht verkregen in het multimediaal gedrag van het Nederlandse publiek. Het onderzoek zal tweejaarlijks uitgevoerd gaan worden. Onderdeel van het project is ook het creëren van een data hub, een bestand waarmee de verschillende media-currencies gefuseerd kunnen worden, en waarmee crossmediale planning gerealiseerd kan worden. Zie verder: Media:Tijd.
Online commercials
SKO is 1 juni 2016 begonnen met het meten van online commercials. Met deze data rapporteert SKO het online kijkgedrag naar commercials binnen doelgroepen. In eerste instantie gaat het om de online campagnes bij RTL, Ster, SBS, Sanoma en Disney. Uniek aan het nieuwe onderzoek is dat de cijfers gebaseerd zijn op een hybride meetmethode waarbij censusdata en paneldata elkaar versterken. SKO heeft hiermee als eerste in de wereld een systeem dat op deze (hybride) manier dagelijks hoogwaardige kijkdata over online video campagnes levert op detailniveau. Zie ook dit persbericht van SKO.
Retourpaddata
De toename van digitale televisie in de Nederlandse huishoudens biedt mogelijkheden om kijkgegevens van grotere groepen huishoudens te verzamelen dan nu met het panelonderzoek het geval is. De kastjes die gebruikt worden om digitale televisie te distribueren naar het huishouden, de zogenaamde Settopbox, leveren ook een datastroom terug aan de kabelmaatschappij. Dit wordt retourpaddata genoemd. SKO heeft Kantar Media/TNS Nipo de opdracht gegeven om een test uit te voeren met profilering van data van huishoudens zodat het kijkgedrag van individuen geschat kan worden. Deze test heeft uitgewezen dat een profileringsalgoritme inderdaad in staat is om data op huishoudniveau zeer nauwkeurig te vertalen in cijfers op persoonsniveau.