Het televisiepanel en de kijkmeter
Het televisiepanel bestaat uit 1.235 huishoudens, dit zijn ongeveer 2.750 personen. De panelleden zijn zodanig geselecteerd dat zij op belangrijke kenmerken een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking vormen. Alle televisies en randapparatuur in het panelhuishouden worden op een kijkmeter (Taris5000) aangesloten. Door middel van een speciale afstandsbediening geeft elk panellid aan wanneer hij of zij begint, dan wel stopt met kijken. Ieder persoon binnen het huishouden vanaf 3 jaar heeft zijn eigen knop. Via de kijkmeter wordt van seconde tot seconde het kijkgedrag op alle televisietoestellen geregistreerd. Gemeten wordt op welke zender het televisietoestel staat afgestemd en op welke tijd. Op respondentniveau zijn van de panelleden een groot aantal socio-demografische kenmerken bekend. Zo kunnen doelgroepen samengesteld worden (bijvoorbeeld boodschappers 20-49, mannen uit welstandsklasse A/B1, et cetera). Daarnaast wordt een lijst met vragen over productgebruik voorgelegd aan de panelleden, zodat er op basis hiervan ook doelgroepen gemaakt kunnen worden. Van huizenbezitters tot brildragers; het zijn allemaal doelgroepen van wie het kijkgedrag geanalyseerd kan worden.
Registratie
The Nielsen Company registreert de exacte begin- en eindtijd van de uitgezonden programma’s en reclamespots en controleert van elk reclameblok of de spots die vooraf gepland waren wel of niet zijn uitgezonden. Ook worden verschillende kenmerken geregistreerd, zoals product en adverteerder van een spot, het genre en de herhaalcode van een programma. Campagnes worden over de verschillende zenders heen voorzien van één geharmoniseerde code.
Zenderherkenning
Het kijkonderzoek gebruikt drie methoden van zenderidentificatie in de huishoudens: Enhanced Audio Matching, de Metricline code en de VBI-code. Dit zijn meetmethodes waarmee eenduidig kan worden vastgesteld naar welke zenders de panelleden kijken, onafhankelijk van de wijze waarop televisieprogramma’s en commercials technisch worden gedistribueerd. De gegevens geregistreerd in de kijkmeters worden ’s nachts verzonden naar een centrale computer. Vervolgens vinden calculaties plaats en worden de gegevens gevalideerd en gewogen voor publicatie aan de markt.
Gasten
Wanneer gasten op bezoek zijn in een panelhuishouden dan worden deze met behulp van een extra knop op de afstandsbediening aangemeld. Zo kan er worden aangegeven wanneer de gast begint met kijken, wat het geslacht is en in welke leeftijdscategorie hij of zij valt. Het gastkijken is onderdeel van het KijkTotaal dat dagelijks door SKO wordt gerapporteerd.
Uitzenddag en KijkTotaal
Naast het gastkijken, is ook het uitgesteld kijken onderdeel van het KijkTotaal. Sinds 2008 rapporteert SKO kijkcijfers inclusief het uitgesteld kijkgedrag. Dit houdt in dat het uitgesteld kijken op de dag van uitzending tot en met zes dagen erna meetelt in het uiteindelijke, definitieve kijkcijfer, het KijkTotaal. SKO publiceert van alle televisie-elementen ook de kijkcijfers van de Uitzenddag, dit is het live televisiekijken plus het uitgesteld kijken op de dag van de uitzending zelf (bijvoorbeeld wanneer een uitzending gepauzeerd wordt).
Rapportage
Elke ochtend om 07:30 zijn de kijkcijfers van zenders, programma’s en reclameblokken van de voorgaande dag beschikbaar. Veel belanghebbende partijen hebben direct toegang tot ruwe kijkcijferdata en maken met behulp van een softwareprogramma dagelijks zelf analyses van de kijkcijfers. Op de website van SKO zijn de meest gebruikte resultaten (kijkdichtheid, gemiddeld aantal kijkers en marktaandeel) openbaar beschikbaar tot 14 dagen na uitzending. Een gedeelte van de klanten van SKO heeft toegang tot de klantenportal. Hierop staan alle kijkcijfers tot 14 dagen na de uitzending, maar dan uitgesplitst naar 20 standaard doelgroepen. Sinds 2011 biedt SKO de kijkcijfers die openbaar via de website worden aangeboden, ook aan in een app. Deze app is gratis te downloaden voor iOS en Android.