Begin 2014 heeft NOM de eerste resultaten van de NOM Kids Monitor gepresenteerd. Dit Multi-client onderzoek is uitgevoerd in opdracht van NOM door GfK Intomart in het najaar van 2013 onder 2.000 kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar.
Het onderzoek heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie kijken, radio luisteren, lezen van kranten en magazines, bioscoopbezoek tot het gebruik van sociale media. Ook zijn de interesses en activiteiten van kinderen onderzocht.
De belangrijkste conclusies uit het eerste onderzoek zijn dat kinderen ware media-omnivoren zijn. Hoe ouder ze zijn hoe meer media ze gebruiken. Dat geldt niet alleen voor digitale media (gamen is hun belangrijkste activiteit), maar zeker ook voor traditionele media zoals dagbladen en magazines. Hoewel ze nog niet oud genoeg zijn is Facebook de populairste als het gaat om sociale media. En verder zijn ze gelukkig ook nog gewoon kinderen: ze spelen veel (buiten en binnen), ze sporten veel, houden van dieren en muziek en lezen veel boeken.
De resultaten – in de vorm van een presentatie en/of mediaplanningsbestanden – zijn beschikbaar voor de (betalende) afnemers van het onderzoek.