Nadat het STIR-onderzoek in mei 2013 stopte, hebben VINEX, PMA en GfK de handen ineengeslagen om de Nederlandse markt van een alternatief te voorzien. Onder de naam Dutch Digital Media Measurement, afgekort DDMM, lanceerden genoemde partijen eind 2013 het nieuwe online bereiksonderzoek, met als belofte ‘mobiel’.
GfK voerde het onderzoek uit in een panel van 9.250 personen (6+) en startte aanvankelijk met alleen pc/laptop. In het voorjaar van 2014 is daar het bereik van mobiele devices zoals smartphone en tablet bijgekomen. Het digitale consumptievolume bleek opeens veel groter. De pc/laptop genereerden maandelijks zo’n 3 miljard visits, de smartphone blijkt goed voor ruim 4 miljard en de tablet gemiddeld zo’n 2 miljard. Het volume dat voorheen alleen werd gemeten op de pc/laptop werd met de invoering van de mobiele metingen bijna verdrievoudigd.
Echter, de nieuwe meetmethode liet voor sommige apps negatieve verschillen zien ten opzichte van de oude meetmethode. Dit heeft de grote publishers van VINEX doen besluiten om per 1 april 2015 af te zien van verdere afname van DDMM-data. Als gevolg hiervan heeft GfK besloten om het onderzoek op eigen initiatief voort te zetten onder de naam GfK DAM. De grotere VINEX-publishers hebben aansluiting gezocht bij het online video initiatief van SKO en kwamen in november 2016 naar buiten met het NOBO-initiatief.
NOBO staat voor Nederlands Online Bereik Onderzoek en wordt uitgevoerd door Kantar TNS, dat eveneens het online video onderzoek van SKO onder haar hoede heeft. Sterker nog, voor een deel is het hetzelfde panel. De samenwerking tussen VINEX en SKO levert voordelen op. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau te meten en te rapporteren. De samenwerking heeft inmiddels geleid tot een kwalitatief hoogwaardig panel van 5.000 panelleden.